روابط عمومی دیجیتال چیست؟ چه نقشی در بهبود کسب و کار دارد؟


روابط عمومی دیجیتال چیست

روابط عمومی دیجیتال به شما کمک می‌کند جزء سه رتبه اول گوگل در نتایج باشید، روابط عمومی دیجیتال، روش جدید کسب و کارها برای برقراری ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان و مشتریان می‌باشد. دیگر مانند گذشته نیست که کارشناس روابط عمومی از طریق تلفن با مشتریان ارتباط بگیرد و زمانی که می‌توان با سرعت جت رشد کرد چرا همچنان خود را اسیر اسب کنیم؟ با استفاده از روش‌های جدید روابط عمومی آنلاین، درهای سود و رشد را برای خود باز کنید.

روابط عمومی دیجیتال چیست؟

در روابط عمومی دیجیتال از روش‌های و سیستم‌های مختلف آنلاین و دیجیتالی مانند شبکه‌های اجتماعی، وب و… برای تبلیغات و اطلاع رسانی استفاده می‌شود تا به صورت گسترده و مؤثرتر با مشتریان در ارتباط باشند. در واقع یک نوع استراتژی بازاریابی است که کسب و کارها از آن برای افزایش حضور آنلاین خود استفاده می‌کنند. این استراتژی توسط آژانس‌های روابط عمومی دیجیتال تدوین می‌شود. این آژانس‌هابا روزنامه نگاران، بلاگرها و اینفلوئنسرها (افراد تأثیرگذار) یک شبکه ارتباطی می‌سازند. این شبکه سازی فرصت عالی برای بازاریابی فراهم می‌کند به این صورت که محتوای آنلاین را به کمک افراد ذکر شده، به اشتراک می‌گذارند تا از این طریق بک لینک‌های با کیفیت به دست آورند و ترافیک سایت را افزایش دهند. به تبع این امر مشتری و سود بیشتری تبدیل خواهد شد. خرید رپورتاژ آگهی رایج‌ترین روش روابط عمومی دیجیتال می‌باشد.

روابط عمومی دیجیتال

تفاوت روابط عمومی دیجیتال و سنتی

روابط عمومی دیجیتال یا آنلاین شکل تکامل یافته روابط عمومی سنتی است. در روابط عمومی سنتی تمرکز بر انتشارات چاپی و کاغذی داشتند. در گذشته روزنامه نگاران و نویسندگان را به صورت تلفنی به میز شام دعوت می‌کردند تا مطالب سایت را منتشر کنند و به این طریق مشتریان هدف خود را جذب می‌کردند. رادیو و تلویزیون و روزنامه بیشتر بر روابط عمومی سنتی تأکید دارند در حالی که با گسترش اینترنت و دیجیتالی شدن فعالیت‌ها، رسانه‌ها آنلاین حضور پررنگ‌تری پیدا کرده‌اند و به زودی جایگزین ۹۹% روش سنتی می‌شوند و دیگر انتشارات چاپی مانند روزنامه دیگر کاربرد چندانی ندارند. روابط عمومی دیجیتال به جای استفاده از انتشارات کاغذی روزنامه یا سنتی مانند تلویزیون و رادیو، به آنلاین شدن و آگاهی از برند تمرکز دارد. همکاری با وبلاگ ها، افراد تاثیرگذار، انتشار مقالات آنلاین و اخبار در شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی دیجیتال جای دارند. این روش کمک می‌کند که بهتر و سریع‌تر ویژگی محصولات را تبلیغ کنند و زودتر هم بازخورد بگیرند. روابط عمومی آنلاین بر تولید محتوا سوار است و در واقع مهم‌ترین بخش آن می‌باشد. 

روابط عمومی آنلاین یک روش سئو خارجی است که شما را به صفحه اول نتایج و بالای آن می‌رساند خرید رپورتاژ آگهی یکی از روش‌های روابط عمومی دیجیتال است که همیشه جزء پلن کاری سئوکاران می‌باشد. 

PR چیست

مزایای روابط عمومی دیجیتال

به احتمال زیاد تا اینجای مقاله، مزایای روابط عمومی دیجیتال را حدس زده باشید. این مزایا به صورت مستقیم و غیر مستقیم روی کسب و کار شما تأثیر می‌گذارد:

برندسازی قوی و افزایش ترافیک

تولید محتوا و انتشار در شبکه‌های اجتماعی به کمک اینفلوئنسر‌ها به شدت در برندسازی شما موثر است.

تعامل بهتر و موثرتر با کاربران و مشتریان

سریع بودن انتشار محتوا و راحتی کاربران برای دسترسی به آن، یکی از مهم‌ترین مزیت‌های روابط عمومی به صورت آنلاین می‌باشد چرا که می‌توانید با مشتریان در هر زمان و هر کجا در ارتباط و پاسخگو باشید که همین امر اعتماد افراد را به برند اتان بیشتر می‌کند.

بهبود سئو و رتبه سایت

همانطور که اشاره شد روابط عمومی آنلاین یک نوع سئو خارجی است که بک لینک‌های قدرتمند و ماندگار برای شما فراهم می‌آورد و به تبع آن رتبه سایت شما بالاتر می‌رود.

 

افزایش فروش و سود

راحتی و در دسترس بودن رسانه‌های آنلاین ارتباط شما را با مخاطبان بهتر و بیشتر می‌کند به این طریق می‌توانید ویژگی‌های محصولات خود را مؤثرتر معرفی نمایید و مشتریان را متقاعد نمایید به این ترتیب فروش و سود شما بیشتر خواهد شد.

روابط عمومی PR

با چه روش‌های روابط عمومی دیجیتال را به کار بگیریم؟

  • خرید رپورتاژ آگهی و انتشار آن در سایت‌های پرمخاطب و پربازدید
  • استفاده از اینفوگرافی در تولید محتوا
  • تولید محتوا و انتشار لینک آن در شبکه‌های مجازی
  • همکاری با اینفلوئنسرها مانند هنرپیشه‌ها، صاحبین کسب و کارهای معروف
  • ارتباط با خبرنگاران
  • همکاری با وبلاگ ها

 

با این ابزارها میزان موفقیت روابط عمومی دیجیتال را اندازه گیری کنید:

جالب است بدانید که بر خلاف روابط عمومی سنتی، در حالت آنلاین می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای اندازه گیری و سنجش موفقیت خود در روابط عمومی دیجیتال استفاده کنید. این ویژگی فوق العاده است و در پیدا کردن نقاط قوت و ضعف و تدوین استراتژی کمک شایانی می‌کند. ابزارهایی مانند:

گوگل آنالیتیکس:

این ابزار رایگان را که گوگل در اختیار وبمستران و صاحبین وب سایت قرار داده است، کمک می‌کند میزان ترافیک محتوای انتشار یافته و یا بک لینک‌ رسانه‌های اجتماعی استفاده کرد. برای آموزش دقیق این ابزار می‌توانید به داکیومنت گوگل مراجعه نمایید یا از یک سئوکار کمک بگیرید.

ابزار ماز یا MOZ:

این ابزار علاوه بر بک لینک‌های سایت، اعتبار دامنه را نشان می‌دهد و به کمک آن می‌توانید بفهمید که چقدر اعتبارتان رشد داشته است.

SEMrush:

این ابزار به شما نشان می‌دهد که در هر کدام از کلمات کلیدی چقدر پیشرفت داشته‌اید. 

سخن آخر

روابط عمومی دیجیتال به شما کمک می‌کند جزء سه رتبه اول گوگل در نتایج باشید، روابط عمومی دیجیتال، روش جدید کسب و کارها برای برقراری ارتباط بهتر و موثرتر با مخاطبان و مشتریان می‌باشد. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد و با استفاده از نکات مطرح شده، هر چه بیشتر در کسب و کار خود موفق شوید.


عاشق برنامه نویس عاشق کسب و کار


دیدگاه شما

مقالات مرتبط